Събитието бе организирано от Българска фондация Биоразнообразие, като част от Еразъм проекта „Stories of the Sea” в библиотеката на ЧОУ „Френе“ в Бургас и имаше за цел определяне на знанията, уменията и нагласите, необходими за устойчиво развитие в крайбрежните региони.
Темата за ученето чрез преживяване премина като червена нишка през целия разговор. Всички участници бяха единодушни, че истинската промяна идва, когато децата и младите хора имат реален досег с природата – чрез дейности, които създават емоционална връзка и ангажимент. „Изберете си едно място, едно дърво и го наблюдавайте всеки ден – така ще се свържете с него и ще започнете да мислите различно“, сподели един от участниците.
Предизвикателствата на местно ниво
Участниците очертаха множество конкретни проблеми, пред които са изправени общностите в региона:
- Наводненията в града, които продължават да бъдат сериозен риск при всеки дъжд;
- Замърсяването през летния сезон, когато Бургас и Черноморието са препълнени с туристи;
- Затихването на местните общности – младите хора напускат, културните традиции изчезват, а усещането за общност се губи;
- Недостигът на санкции и контрол, който обезсмисля усилията на активните граждани;
- Липсата на подходящи образователни инструменти – учениците често не разбират или забравят екологичните послания, защото липсва постоянство и последователност в преподаването.
Според участниците в дискусията, трябва да се търси по-тясна връзка между училището, родителите и местните институции. Родителите често са ключов фактор – техният пример може да бъде както положителен, така и обезкуражаващ. Затова бе предложена и идеята за център за взаимопомощ, където да се споделят материали, инструменти и успешни подходи, както и платформа за доброволчество и гражданска активност.
Сред темите, които трябва да се развият по-целенасочено, бяха:
- Критично мислене – младите хора често не умеят да отсяват информация и да заявяват позиция;
- Вяра и увереност, че личните действия и мнението им имат значение, че могат да се заявят и да участват във вземането на решения;
- Достъпни материали и визуални ресурси – кратки видеа, анимации, QR кодове и наръчници (за компостиране и рециклиране);
- Постоянство и надграждане – срещите и обученията трябва да бъдат редовни, за да оставят следа у децата.
В крайна сметка учителите, фасилитаторите и активистите стигнаха до извода, че устойчивостта не е просто дума, а процес – дълъг, понякога труден, но възможен, ако има сътрудничество, постоянство и вяра. „Устойчивостта не се учи за един ден. Трябва регулярност, последователност и емоционална връзка“, обобщи един от опитните водачи на ученически групи.

