- 1/3 от храната, която се произвежда, се разхищава;
- храна се разхищава по целия дълъг път от производството й, през съхранението, транспортирането, услугите, доставчиците на храна на едро и дребно до крайните потребители;
- над 50 % от разхитената храна се дължи на домакинствата, затова нашата лична роля за намаляване на разхищението на храна е много голямо
- за производството на храна една част от горите и естествените екосистеми като цяло, се преобразуват в земеделски площи. Те се управляват интензивно и често се разорават, наторяват, използват се пестициди. Именно в етапа на производството на храна е най-голям въглеродния отпечатък от нея. В същото време, продукцията от 28% от площите, използвани за земеделски цели, се изхвърля.
- за производството на плодове, зеленчуци и месни продукти е нужно голямо количество вода, а с разхищението на храна разхищаваме и водата, която в някои райони е твърде оскъдна;
- около 800 млн. души по света гладуват, докато храна за около 2 млрд. души се изхвърля всяка година;
- храната струва пари, но всяка година се изхвърля храна за 750 млрд. щатски долара.
В края на урока децата вече знаеха хитринки за намаляване на разхищението на храна: „не пазарувай гладен“, "първо провери какво има в хладилника и планирай менюто“, „направи списък за пазаруване“, „избери храна, произведена по-близо“, продуктите „използвай преди“ не са годни за употреба след изписания срок, но тези с надпис „най-добър до“ биха могли да се консумират и т.н. Споделихме рецепти за готвене без остатък и накрая, направихме млечен шейк с презрели кафяви банани.
Бананите са едни от най-често изхвърляните продукти, само защото не харесваме външния им вид, когато станат по-кафяви. Те обаче са годни за ядене и дори са по-добре узрели, когато имат кафяви точки, Децата бяха учудени, че когато ги обелим, вътре са все така хубави и с радост си пийнаха млечен шейк, който лесно приготвиха сами.
В урока при госпожа Стоянова се включи и нейната бивша ученичка, като помощник лектор на екипа на БФБ. Уроци като този, в който студенти в биологичните науки се връщат в своите училища и изнасят презентации и работилници, заедно с ментори от Българска фондация Биоразнообразие, се организират с подкрепата на Виваком регионален грант по проект „Back to school – кауза природозащита“. Дейностите се реализират в три училища в София, Червен бряг и Велико Търново.