Това е една от най-дългогодишните кампании сред природозащитната общност, стартирала 1997 година, която е емблематична и беше една от първите, обединяващи ги. Беше постигнат успех, когато през 2008-ма година се прие ОВОС за дълъг тунел, който заобикаляше дефилето или за така наречения източен обход на дефилето откъм Пирин - благодарение на много общи усилия, лобиране пред Европейската комисия, Европейския парламент, Бернската конвенция (приета препоръка през 2002), участие на местни хора и беше създаден уникален по рода си Комитет за Наблюдение с участието на НПО при изграждането на автомагистрала Струма.
Години по-късно битката продължи с нови сили като към кампанията се присъединиха експерти и нови доброволци. През периода 2016- 2017-та кампанията продължи с: писма и жалба до ЕК и срещи с тях; внесено становище от учени от БАН; участие в Бернската конвенция (септември – ноември 2016); кампании за местните хора, подписка; карта на маршрутите с разяснения и др. Март 2017 беше създадена и стратегия за алтернативен туризъм в района. Беше потърсена и международна подкрепа от организацията „Приятели на Земята“.
В резултат на успешно проведената кампания местните казаха „НЕ“ на магистрала – до края на август над 500 кресненчани се подписаха за изграждането на магистралата извън Кресненското дефиле и оставането на съществуващия път през дефилето като местен. Борбата обаче продължава, тъй като през септември предстои финалния етап на взимане на решение.
В резултат на успешно проведената кампания местните казаха „НЕ“ на магистрала – до края на август над 500 кресненчани се подписаха за изграждането на магистралата извън Кресненското дефиле и оставането на съществуващия път през дефилето като местен. Борбата обаче продължава, тъй като през септември предстои финалния етап на взимане на решение.
За повече информация:
www.kresna.org
Екоорганизации са пратили жалба в ЕК срещу строежа
Построяването на магистрала през Кресненското дефиле ще бъде катастрофа за България. Нарушението на европейското екологично законодателство би струвало на страната 8000 милиона
“Гардиън“: България ще разруши животински рай с магистрала!